مهارت های معلم درتدریس
مقدمــــــــه :
از دیر زمان بسیاری ها به این عقیده بودند که اگر کسی چیزی را بداند میتواند آنرا به دیگران انتقال دهد. یعنی شرط اساسی تدریس داشتن معلومات پنداشته میشد. امروزها دانشمندان عرصه آموزش وپرورش بر این اعتقاد وباورهستند که تنها داشتن معلومات برای تدریس کافی نبوده بلکه شرایط دیگری نیز موجود است که به آن باید توجه عمیق وبنیادی مبذول گردد که نقش عمده در انتقال محتوا وپیام که شامل موضوع ومضمون ومربیون را به هدف میرساند وجود دارد. هرچندکه تخصص دررشته وداشتن معلومات مسلکی یکی ازارکان مهم تدریس بوده ولی بهتر است که آموزگاران با یک عده مهارت ها آشنایی داشته باشند.و آن عبارت از مهارت معلم درتدریس میباشد.
دانش بنیادی:محصلین مهارت های معلم در تدریس را تشخیص داده که این مهارت ها گفتاری ، غیر گفتاری ، سوال کردن، حرفه ای وایجاد شرایط عاطفی وترتیب وتنظیم صنف وسایر مهارت بوده درک نموده ومفیدیت هریک را درمواقع مشخص نظر به موضوع ومضمون تشخیص میدهند.
کاربرد: محصلین چگونه گی کاربرد واستفاده از مهارت هارا مشخص ساخته ودر آینده از مهارت هاییکه با آن معرفت حاصل نموده اند به صورت وسیع وهمه جانبه استفاده نموده وموقع کار برد آنرا نظر به زمان ومکان مناسب درک مینمایند.
همآ هنگی:محصلین در هماهنگی بایکدیگر اهمیت همدیگر را نظر به محتوا درک نموده وضرورت مهارت هارا در پیشبرد پروسه تدریس با همدیگر مشخص میسازند وموثریت آنرا درک مینمایند.
ابعاد انسانی:ضرورت مهارت هارا برای تربیه سالم ومفید اولاد جامعه وفردای سعاد تمند محصلان درک نموده واز ان به پیمانه وسیع استفاده میکنند.وانسان رابرای انسان تقدیم جامعه مینمایند.
توجه وعاطفه:محصلان باتشخیص مهارتهای تدریس با بعد عاطفی موضوع آشنا شده. وروابط اخلاقی اجتماعی درهمین جریان فعالیت مشارکتی گسترش یافته ، توانمندی عاطفی خودرا درک ودر مورد ارزشهای جدید معلومات حاصل مینمایند.
شیوه یادگیری:شاگردان با همدیگر کار مینمایند وهمدیگر را میپذیرند واز نظریات یکدیگر استفاده معقول ومفید مینمایندواز مهارتهای معلم درتدریس آگاهی حاصل نموده ودر باره اهمیت موضوع پی برده خود آموزی خودرا بیشتر تقویه مینمایند وروی فعالیتهای خود مطمین میشوند.
روش کار گروپی
مقدمــــه:اساساٌ روش جریان کارگروپی گفتگویی است که بابرنامه منظم در باره موضوعی خاص که مورد علاقه مشترک اشتراک کنندگان است مطرحه میگردد.دراین روش مربی شاگردان را به گروپهای مساویانه تقسیم میکند.تاهر گروپ بالای موضوع درس به گونه ی مشترک کار وفعالیت نموده ومعلومات ، نظریات وعقاید وتجربیات خود را باهم شریک سازندوتبادل افکار مینمایند.درهمچوروش مرکز فعالیت خود شاکردان بوده وموضوع بدون ترس واضطراب فراگرفته میشود. مربی یامعلم درین اصول به حیث رهنما بوده واز شاگردان نظارت وکنترول مینماید.هرگاه برای گروپی مشکل پیدا میشود در قسمت رهنمایی آن بااعضای گروپ همکاری مینمایند. درین روش شاکردان آزادانه کار مینمایند. زبان ، فکروذهن واحساس شاگردان با همدیگر خوبتر انکشاف مینماید. برای رشد شخصیت اجتماعی نیز مفید میباشد.عموماٌ در روش کار گروپی یک تن به صفت رهبر گروپ اداره کننده وسایر اعضا به نوبه خود دارای مسوولیت های در گروپ میباشند.
تجربیات مدون ارتقا شغلی با موضوع مهارت های معلم در تدریس
تجربیات مدون ارتقا شغلی با موضوع مهارت های معلم در تدریس
- ۹۶/۰۶/۰۴