« ویژه ارتقاء رتبه شغلی .......»
مختصری از تجربیات مدون :
این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.
چکیده:
هدف مقالهی حاضر آن است که نشان دهد کلاس های درس ادبیات کسالتبار است و عوامل زیادی در این موضوع نقش دارند ولی با اجرای روشهای متنوع تدریس میتوان از ملالآور بودن کلاسهای درس ادبیات کاست و اوقات لذتبخشی را در کلاسهای ادبیات برای دانشآموزان به ارمغان آورد. همکاری معلم و مسؤولان مدرسه و دانشآموزان و خانوادهها شرط موفقیت در این راه است.
واژههای کلیدی:
ادبیات ـ تدریس سنتی و مشارکتی ـ کارکرد ادبیات ـ بیعلاقگی به درس ادبیات
روش تحقیق:
در این گزارش بیشتر اطلاعات را از طریق مصاحبهی مستقیم با دانشآموزان و همکاران به دست آوردم. همچنین از پرسشنامه نیز استفاده کردم. از منابع کتابخانهای هم بهره بردم که در پایان مقاله معرفی شده است. در اجرای این پژوهش بیش از همه مدیون راهنمایی های استاد دلاویز، مدرس دورههای اقدامپژوهی، هستم.
تقدیم به: دکتر حسن انوری که نخستین بار روش تدریس ادبیات را به من آموخت.
مقدمه:
اهمیت ادبیات فارسی قولی است که جملگی برآنند و اهدافی که برای درس ادبیات برشمردهاند نیز گویای همین مطلب است [1] و بدیهی است که به آموزش ادبیات به دانشآموزان باید توجه بیشتری کرد زیرا «ادبیات مجموعهی تظاهرات هنری هر قوم است که در قالب کلام ریخته شده باشد [2].» درونمایهی ادبیات، اندیشه و احساسات و عواطف انسانی است و به خوبی میتوان دریافت که ادبیات از این نظر نزدیکترین هنر به اندیشهی انسان است [3]. کارکرد ادبیات در زندگی اجتماعی نیز بسیار زیاد است که در تاریخ ایران دورهی مشروطه مثالزدنی است. سهم ادبیات را در خیزش مشروطیت میتوان در آثار دهخدا، اشرفالدین گیلانی، عارف، میرزاده عشقی و ... ملاحظه کرد [4].
تجربیات مدون زبان و ادبیات فارسی راهنمایی
- ۹۶/۰۲/۲۶